Koska joululomaan on enää alle viikko, haluan kertoa teille kirjavinkkejä ja lempikirjojani. Lukeminen on yksi lempiasioistani maailmassa, mutta olen kyllä huomannut,
että lukemiselle ei ainakaan näin fuksisyksynä ole jäänyt juuri aikaa. Heikki
Räisäsen muistelmateoksen sivut kääntyvät suorastaan hävettävän hitaalla
viikkotahdilla, ja mun teologi-kirjahyllyssäni on vielä muutama muukin täysin lukematon
kirja. Joululomalla lukemiselle on onneksi aikaa, ehkä muillakin kuin minulla, joten tässä lista omista suosikeistani! :)
1)
Jonas Gardell: Jeesuksesta
Sain Jeesuksesta-kirjan joululahjaksi
vanhemmiltani jouluna 2010. Olin toivonut kirjaa lahjaksi, ja aloitin sen
lukemisen heti jouluaattoiltana. Kirja oli vaikea, aivan käsittämättömän vaikea
16-vuotiaalle lukiolaistytölle, jolle neitseestäsyntymisopin täydellinen
hylkääminenkin tuntui hurjalta – varsinkin jouluna. Samalla minuun
teki vaikutuksen Gardellin tyyli ja rehellisyys: kirjan teksti oli samalla rujoa
ja kaunista. Loppua kohti kirja muuttuu ankarasta lempeäksi ja armolliseksi, ja
mielestäni kirja on todellinen ylistyslaulu anteeksiannolle, Jumalan sisäänsä
sulkevalle rakkaudelle ja ristinteologialle.
Kirja on jatko-osa Gardellin aiemmalle teokselle Jumalasta, joka
toi Gardellille kotimaassaan Ruotsissa teologian kunniatohtorin arvonimen.
Gardell kirjoitti Jeesuksesta -kirjaansa
12 vuotta, mikä todella näkyy kirjassa. Tämä kirja on vaikuttanut
minuun uskomattoman paljon – jokainen voi tulkita itse, onko vaikutus hyvää vai
pahaa. Gardellin lukemisen jälkeen dogmien kyseenalaistaminen ei minua ole enää
järkyttänyt, joten se on varmasti säästänyt minut joiltakin kriiseiltä
teologian opinnoissa.
2)
Harper Lee: Kuin surmaisi satakielen
Minulle iski kesällä 2011 klassikkojen
lukemisvimma. Yksi tuona kesänä lukemistani kirjoista oli Kuin surmaisi satakielen,
joka on lukemistani kaunokirjallisista teoksista suosikkini. Kirja kertoo
lapsen näkökulmasta 1930-luvun Alabaman rotusorron ja yksittäisellä
paikkakunnalla käynnistyneet tapahtumat, kun valkoinen keskiluokkainen
asianajaja suostuu mustan, valkoisen naisen raiskauksesta syytetyn miehen
puolustusasianajajaksi. Kirja on humaani, koskettava ja ajaton. Eräs
suosikkilainauksistani on juuri tästä kirjasta: ”On vain yhdenlaisia ihmisiä.
Ihmisiä.”
3)
Astrid Lindgren: Veljeni, Leijonamieli
Astrid Lindgrenin kirjoista tulee aina hyvä
mieli. Varmaan siksi, että niistä tulee mieleen myös lapsuus. Muistan, kuinka
äitini luki meille (minulle ja vuotta nuoremmalle pikkuveljelleni) ääneen
Vaahteramäen Eemeliä, Ronja ryövärintytärtä ja Veljeni, Leijonamieltä. Kirjan
alku tuntui jotenkin hirvittävän pelottavalta, sillä kuolema oli siinä niin
läheinen teema. Voi olla, että asialla oli jotakin tekemistä sen kanssa, että
muistikuvieni mukaan luimme kirjaa samoihin aikoihin, kun tätini kuoli syöpään
ja koin ensimmäinen eksistentialistisen kriisini. Minä pystyin samaistumaan
valtavan hyvin Korppuun, joka sairasteli paljon, oli joukon ulkopuolinen ja
muutenkin vähän reppana. Löytyy kirjasta myös jonkin verran kristillistä
symboliikkaa kyyhkysen, kuolemanjälkeisen elämän ja hyvän ja pahan välisen
taistelun muodossa.
4)
Bjorn Sortland: Silmätyksin
Silmätyksin
luin ensimmäisen kerran yhdeksännellä luokalla, ja se on edelleen yksi
lempikirjoistani lähinnä sen herättämän nostalgia-arvon vuoksi. Kirja kertoo
17-vuotiaasta Fridasta, joka sairastuu vakavaan silmäsairauteen ja lähtee
interrailille katsastamaan Euroopan taideaarteet ennen kuin on liian myöhäistä.
Matkan alussa hän tapaa Jacobin, joka tekee pääsiäisaiheista lehtijuttua
Pelastusarmeijalle Jeesuksen ristiinnaulitsemiskuvauksista. Matkan aikana
parivaljakko käy läpi eri taidesuuntauksia ja 33 ristiinnaulitsemiskuvausta, ja
tietysti, rakastuu. Kirja on sekä viihdyttävä että tietoa antava ja sitä on
kutsuttukin ”taidehistorian Sofian maailmaksi”. Minulle kirja sopi, sillä olen
aina pitänyt taidehistoriasta enemmän kuin filosofiasta…
5)
Jonas Gardell: Älä koskaan pyyhi kyyneleitä
paljain käsin -trilogia
+ Raamattu
Jokainen itseään kunnioittava teologihan
tämän mainitsee. (Ainakin, jos opiskelulinja on A1 ja pääainehaave
eksegetiikka.) Tänä syksynä olen jotenkin sisäistänyt, kuinka kiehtova kirja
Raamattu oikein on. Mikä kirja kertoo yhtä paljon sekä
Jumalasta että ihmisyydestä? Raamatusta on löytynyt kauneimmat mutta myös hirveimmät tekstit, joita olen koskaan lukenut.
Toivottavasti tämä postaus antoi aiheen lähteä kirjastoon etsimään lomalukemista. :) Allekirjoittaneen on hankala uskoa, että loma alkaa alle viikon kuluttua - onhan tässä vielä kaksi konserttia, kaksi keikkaa ja kaksi tenttiä jäljellä ennen kuin Onnibus vie minut Pohjois-Savoon. Miten kaiken ehtiikin?
Tänään myös Akateeminen joulukonsertti klo 19 Kallion kirkossa, jossa laulan SOLlin riveissä! Tervetuloa!
Anne
Jeesuksesta-kirja on kyllä ajatuksia herättävä teos, harmi kun se on minulta jäänyt vähän kesken. Itse olen viime aikoina lukenut Reza Aslanin "Kapinallinen" -nimistä kirjaa, siinäkin aiheena Jeesus. Kyseessä on tosi hyvä, mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä teos, joka avaa Jeesusta vahvasti kulttuurihistoriallisesta näkökulmasta! Suosittelen :). - Minna
VastaaPoistaMä ostin pari viikkoa sitten tuon Kapinallisen, se on siis mun joululoman lukulistalla! :) Mua häiritsi vain valtavasti se, että kirjailija ajoittaa kaikki kaanonin evankeliumit Markusta lukuunottamatta pari vuosikymmentä myöhemmiksi kuin olen tottunut. Vaikka eihän se ole välttämättä mitenkään iso juttu. :D Ja jollakin tavalla odotin radikaalimpaa otetta, kun en ole ainakaan vielä kirjaa lukiessani törmännyt mihinkään radikaalimpaan tulkintaan historiallisesta Jeesuksesta, kuin mitä esim. Heikki Räisänen voisi esittää (tosin olen vielä melko alussa), joka muuten löytyy kirjan lähdeluettelosta! ;) Ja tosiaan tuntuu, että Yhdysvalloissa kirjan aiheuttama kohu johtuu lähinnä siitä, että sen on kirjoittanut muslimi (näin pari vuotta samaisen kirjailijan haastattelun, jossa haastattelija käyttäytyi kuin idiootti juuri sen vuoksi, että kirjailija oli muslimi. Haastattelijalle oli valtavan vaikeaa ymmärtää, miten _muslimi_ voi kirjoittaa kirjan Jeesuksesta!)
Poista